Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret, der løber fra leveringen.
Køber du en ydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen.
Når du køber mad, billetter, flyrejser og nogle få andre ting, har du slet ikke fortrydelsesret.
Gode råd:
- Sælgeren har pligt til at oplyse, hvortil du skal sende varen, hvis du fortryder.
- Overhold 14-dages fristen. Du skal meddele sælgeren, at du fortryder inden udløbet af fristen. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere selve varen.
- Pas på varen. Varen må være prøvet, men ikke taget i brug i en grad, så den ikke kan sælges igen. Ellers skal du betale for værdiforringelsen.
- Gem for en sikkerheds skyld brugsanvisninger, mærker, formstøbt plast og lignende, så kan sælgeren få det hele tilbage, hvis du fortryder købet.
- Du skal selv betale returforsendelsen, hvis du ikke har aftalt andet. Få en kvittering fra postvæsenet.
- Du skal have alle dine penge tilbage – herunder de oprindelige leveringsomkostninger. Sælgeren har en frist 14 dage til tilbagebetalingen.
Kan du afprøve varen?
En vare skal fremstå som ny ved returnering, men du må gerne undersøge varen på samme måde som ved et almindeligt butikskøb. Er varen taget i brug, har du stadig fortrydelsesret, men du skal selv betale for værdiforringelsen, som bliver vurderet af sælgeren.
Send varen retur inden for 14 dage
Når du har givet netbutikken besked om, at du fortryder købet, har du yderligere 14 dage til at returnere varen. Sælgeren har ret til at se dokumentation for, at varen er afsendt, så få en kvittering fra posthuset eller fragtmanden.
Du skal selv betale returforsendelsen
Det eneste, du skal betale, når du bruger din fortrydelsesret, er transporten af varen tilbage til sælgeren, medmindre I har aftalt andet. Hvis du nægter at tage i mod varen, når den kommer, kan sælger opkræve et beløb, hvis der er udgifter forbundet med returneringen.
Hvem har ansvaret, når varen returneres?
Du er ansvarlig for varen, indtil den er modtaget af butikken. Det er derfor også dig, der skal betale for eventuelle skader undervejs, eller hvis varen forsvinder i posten.
Kan du fortryde dele af et netkøb?
Køber du flere varer i en netbutik, fx både et par sko og en taske, kan du ikke fortryde dele af købet, medmindre du har aftalt det med netbutikken. Tilbyder netbutikken, at du kan fortryde dele af købet, skal du have prisen for varen tilbagebetalt.
Derudover kan netbutikken selv vælge, om den vil tilbagebetale de penge, du har betalt for at få leveret varen. Fremgår det ikke klart og tydeligt af netbutikkens aftalevilkår, at du ikke kan få leveringsomkostningerne tilbagebetalt, skal du have alle pengene for leveringen retur.
Du skal have dine penge retur
Når du bruger din fortrydelsesret, skal du have dine penge retur senest 14 dage efter, du gav butikken besked om, at du fortrød købet, eller når butikken har modtaget dokumentation for at varen er afsendt eller har modtaget varen. Butikken må ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig. Du skal have pengene retur på samme måde som du betalte. Hvis du fx har betalt med betalingskort, så skal pengene overføres til din konto.
Kort om fortrydelsesretten
Du skal:
- bevise, at meddelelsen om, at du vil fortryde, er afsendt
- bevise, at varen er returneret til netbutikken
- betale returforsendelsen
Butikken kan:
- fratrække ekstraomkostninger for forsendelsen af varen, hvis du ved købet selv har valgt og bestilt en dyrere forsendelsesform, fx et dyrere fragtfirma, end de muligheder, sælger tilbød
- fratrække penge, hvis varens værdi er forringet, fx varen er skadet eller bærer præg af at have været brugt ud over, hvad man må i en butik
Returnering af vare
Kontakt butikken og du vil modtage informationer om adresse og forløb.